البرنامج اليومي … قوة الانسان الكامله

الكاتب ابراهيم صفوت ……
نقدم لكم البرنامج اليومي … قوة الانسان الكامله ….

See the source image

1. قوة الجسد .
ابداء يومك بتنشط الجسد ممارسة الرياضه صباحا
20 دقيقه فقط برجاء تنزيل برنامج الرياضه المنزليه للرجال او للنساء كون متحمس


2. القوة الداخليه .
ابداء يومك بصلاه والذكر والقراءن انه غذاء الروحاني للنفس أن النفس درجات أولا درجه نفس اماره بسوء تاني درجه نفس اللوامه الثالث درجة نفس المطمئنه.
الصلاه منبع الطاقه الذكر هوه سلاح الروح والحمايه
القران حلوة النفس والإيمان وبالاضافه ساعة التئمل في مخلوقات الله مثل السماء وما فيه من نجوم وقمر وشمس والأرض بما فيه من خضره ومجزة الطين الذي يطلع منه كل النبات ومن كل الأنواع التي تكون لك ياانسان التئمل ليزيد قوتك وايمانك القوي .


3. قوة تركيز العقل .
تمرين قوة التركيز قف في مكانك وخد شكل وضع انتباهه وركز بصرك علي نقطه وركز عليه ولا نرمش ولا نغمض الاعيون ومعا التركيز هتتخيل مشاهد نفسك فيه أي مشاهد تتخيل وكانك تراه وهكذا هيبد العقل التركيز أكثر .. خد بالك هتتعب في اول التمرين لكن بعد كده هيكون طبعي .. التمرين يكون في اليوم مره ويكون في ساعه محداده مثلا من الأفضل يكون 10 صباحا ويبقا كده كل يوم 10 صباحا عشان العقل هيكون مستعد للمعاد ….. وقت التمرين 10 دقيق … وبعد كده نزيد دقيقه كل 3 أيام ….


4. قوة التخيل عقل الباطل .
التخيل يعطي الحياء والأمل والتفائل لزم نتخيل الهدف او الطريق او المكان أو المستقبل بحسن النيه والتوكل ع الله في كل الامور وحسن الظن في الله
التخيل .. خد ساعه من يومك تكون فيه في مكان هدء ويكون خارج بيتك وتتسطح ع ظهرك وتتئمل في السماء وما اجملها وتخد 3 انفاس طول جدا وتهدء الجسد وتسترخي جدا وتغمض عينك وتتخيل مستقبلك أحلامك حياتك في المستقبل انت وأسرتك وكيف التعامل مع اطفالك وزوجتك وعملك وتتمنا من الله التحقق هذا هوه التخيل الايجابي اجعل حياتك سعيده مطئنه قويه
مثلث القوه الاتزان الروحي والجسدي والعقلي ..
اتمنا يكون البرنامج مفضل لكم واسال النشر لكل شخص بتحبه وعوزه يكون شخص قوي وكل شخص صديق عندك
ابداء معا نفسك بقوه ومعا الآخرين واسع لتحقيق هدفك وحلمك .

ا

%d مدونون معجبون بهذه: