افكار لعمل الخير فى رمضان

دائما بنتمنى ان احنا نعمل عمل خيري تطوعي مختلف وبسيط في شهر رمضان المعظم و ده اكثر شهر بيكون عندنا الطاقة لعمل الخير، ولكن ساعات مش بيكون عندنا إمكانيات مالية كفاية و يومنا في رمضان مشغول وبنكون عايزين نشارك في أعمال خيرية.. وده بيكون حال الكثير مننا مع بداية كل شهر رمضان، و بنحاول نرفع همتنا ونزود من العبادات والأعمال الخيرية اللي بتساعدنا في الفوز بالجائزة الربانية في هذا الشهر الفضيل.. وفى خلال السباق على فعل الطاعات والعبادات في رمضان، فى أبواب كثيرة مش متعبة أو مكلفة ،  وهي بالتأكيد مش لشهر رمضان وحده، ولكن ممكن  يكون الشهر الكريم ده بداية المداومة عليها..

التطوع و مساعدة الآخرين

شوفي معانا 7 طرق ازاي ممكن تعملي الخير فى رمضان:

1 – اتفقي مع سكان الحي على تجميع كل الزيادة عندهم من ملابس جيدة، قطع أثاث مستعملة، ومأكولات معلبة ومغلفة غير منتهية الصلاحية، جمعوها في صناديق كرتونية، ووزعوها للعائلات المحتاجة.

2- انشري روح العمل التطوعي في بيتك وساعدى أفراد عيلتك على جمع التبرعات المالية، وبعض الألعاب الجاهزة أواللى بيعملوها بنفسهم  عشان يتبرعوا بها للأيتام وده خلال زيارة جماعية إلى دورالأيتام.

 Ù†ØªÙŠØ¬Ø© بحث الصور عن إزاى نعمل الخير فى رمضان

3- اتفقي مع جاراتك وصديقاتك لتحضيرالمأكولات الرمضانية الشهية زى الفتوش وشوربة العدس والارز بالدجاج وغيرها من الوصفات  الشهية، ووصلوها إلى أحد دور العجزة وقدموها لهم، واحرصوا على مشاركتهم فى أكلها. فهم اكثر ناس محتاجين الشعور باللمة

4 – اتفقي مع عائلة فقيرة وادعيهم على الفطار وحضري لهم ما لذَّ وطابَ من المأكولات الرمضانية.

5 – تنتشر حلقات حفظ القرآن في المساجد، هتكون حاجة جميلةلو اتفقتى مع صديقاتك لجمع أولادكم ليشاركوا في حفظ القرآن الكريم، خاصة وأن رمضان فى الأيام دى بيكونفى أجازة الصيف.

6 – حضري وجبات كاملة مغلفة وطازجة، ووزعيها على عمال الطرق، وحُرَّاس البنايات، وكل من لا عائلة له.

نتيجة بحث الصور عن إزاى نعمل الخير فى رمضان

7 – ضعي صندوقًا للتبرعات المالية لسكان الحي، بحيث يتم تجميعها كل شهر وتقديمها لعائلة فقيرة أو أكثر حسب المبلغ.

هذا هو رمضان وهذه هي الحياة فيه عبارة عن تكافل وتعاون وروح حلوة. بدعيلكم و لنفسى أن نستمر فى فعل الخير في جميع الشهور.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *